خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین در سایت جسارت

زرشک در حاملگی,خوردن زرشک در حاملگی,زرشک حاملگی,خوردن زرشک در دوران حاملگی,آب زرشک در حاملگی,خوردن آب زرشک در حاملگی,زرشک و حاملگی,زرشک برای حاملگی,آب زرشک حاملگی,مصرف زرشک در دوران بارداری,مصرف زرشک در دوران بارداری,خوردن اب زرشک در دوران بارداری,خوردن زرشک تازه در دوران بارداری,خوردن زرشک کوهی در دوران بارداری,خوردن لواشک زرشک در دوران بارداری,تاثیر خوردن زرشک در دوران بارداری,آب زرشک در بارداری,خوردن اب زرشک در بارداری,مصرف آب زرشک در بارداری,خوردن اب انار در حاملگی

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

زرشک در حاملگی , خوردن زرشک در حاملگی , زرشک حاملگی , خوردن زرشک در دوران حاملگی

در این مطلب از سایت جسارت به خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین می پردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

یک کارشناس تغذیه گفت: به دلیل وجود ویتامین B فراوان در زرشک، این ماده غذایی می‌ تواند در پیشگیری از سرماخوردگی نقش بسزایی داشته باشد. یوسف نقیایی گفت: زرشک یک نوع میوه است و در گروه میوه‌جات قرار می‌گیرد. وی گفت: یکی از بهترین ترکیبات موجود در زرشک، ویتامین B فراوان است که در پیشگیری از سرماخوردگی نقش مهمی دارد. همچنین وجود اسیدهای عالی فراوان در این میوه که سبب مزه ترش آن می‌ شوند می‌تواند در جذب آهن نقش بسزایی داشته باشد.

زرشک در حاملگی

 یک استاد دانشکده طب سنتی عنوان کرد: مصرف زیاد زرشک توسط زنان باردار یک روستا در اطراف خراسان موجب تولد نوزادان دارای نقص جنینی شده‌ است. همچنین مصرف حلوا و زعفران احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. غلامرضا کردافشاری استاد دانشکده طب سنتی اظهار داشت: در بارداری مصرف کاسنی خیلی توصیه شده است که می‌توان از عرق یا مخلوط با خاکشیر استفاده کرد. به گفته وی تدابیر ماه نهم برای حفظ جنین و تسهیل در زایمان و کم کردن عارضه در فرزند و مادر است که باید از همان ماه نهم روی شیردهی کار کرد و شیر مادر را تقویت کرد.  این استاد دانشگاه درباره تدابیر ماه نهم افزود: اما از دیگر توصیه‌ها برای زنان باردار در ماه نهم بارداری علاوه بر کاسنی، مصرف هر روز صبح ناشتا به اندازه 10 تا 11 گرم روغن بادام شیرین است.

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

زرشک در حاملگی , خوردن زرشک در حاملگی , زرشک حاملگی , خوردن زرشک در دوران حاملگی

مطالعه‌ای که در Circulation Journal در سال ۲۰۱۲ منتشر شد گزارش کرد که بربامین (ترکیب فعال موجود در زرشک) از قلب در مقابل آسیب ایسکمی (کم‌خونی موضعی) و خون‌رسانی مجدد محافظت می‌کند (در این وضعیت به علت بازگشت جریان خون به بافت، پس از کمبود اکسیژن، آسیب بافتی اتفاق می‌ افتد). بربامین این کار را با تنظیم غلظت یون‌های کلسیم داخل سلول‌ها و جلوگیری از فعالیت پروتئینی به نام کالپین ( calpain) که نقش بسیار مهمی در نارسایی قلب ایفا می‌کند، انجام می‌دهد. به علاوه در مطالعه‌ای که در Journal of Cardiovascular Pharmacology در سال ۲۰۱۱ منتشر شد مشخص شد که بربامین انقباض عضلات قلب را با افزایش حساسیت سلول‌ ها به کلسیم (ماده معدنی که انقباض عضلات را تنظیم می‌کند) تقویت می‌کند .

خوردن زرشک در حاملگی

براین اسا به شدت تاکید شده است تا در ماه‌های آخر بارداری از موادغذایی ترش، موادغذایی قابض مانند خرمالو، غذاهای غلیظ مانند گوشت گاو، ماکارونی، فسدفود‌ها، بادنجان و حلیم پرهیز شود.  کردافشار با اشاره به اینکه استفاده از کرفس و گِشنیز چه در دوران لقاح و چه در بارداری ممنوع است، گفت: استفاده از زرشک، سیب ترش، ماست ترش، سرکه و ترشی، مصرف مواد غذایی گرم زیاد و سرد زیاد ممنوع است همچنین خوردن یخ نیز ممنوع است؛ گِشنیز کاهش قند خون مغزی می‌دهد و موجب کاهش حافظه نوزاد می‌شود همچنین مصرف حلوا و زعفران احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

زرشک در حاملگی , خوردن زرشک در حاملگی , زرشک حاملگی , خوردن زرشک در دوران حاملگی

زرشک می‌تواند به درمان اسهال از جمله اسهال مسافر و اسهال ایجادشده توسط مسمومیت غذایی کمک کند. چند مطالعه نشان داده‌اند که زرشک علائم را سریع‌تر از آنتی بیوتیکها آرام می‌کند که احتمالاً به علت خاصیت قابض آن است. با این حال آنتی بیوتیکها ممکن است در حذف باکتری‌های روده قدرتمندتر از زرشک باشند. چون اسهال باکتریایی ممکن است پیامدهای جدی داشته باشد توصیه می‌شود زرشک همراه با درمان آنتی بیوتیکی استاندارد مصرف شود. همچنین مصرف زرشک با آنتی بیوتیکها ممکن است کارایی آنتی بیوتیکها را کاهش دهد بنابراین پیش از ترکیب این دو با پزشک صحبت کنید.

زرشک حاملگی

 تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر روی اثرات مصرف زرشک در دوران بارداری انجام شده است؛ دوران بارداری موش را 21 روز در نظر گرفتند. یعنی 3 تا 7 روز. 7 روز اول ، سه ماهه اول انسان، 7 روز دوم سه ماهه دوم انسان، 7 روز سوم سه ماهه سوم در نظر گرفتند و عصاره زرشک را از روز دوم به موش‌ها دادند. دیدند در روز 17 و 18 که سه ماهه سوم می‌شود جنین‌ها را به طریق جراحی خارج کردند. مشاهده شد که فک بالا تشکیل نشده و یا اکثراً کور بودند یعنی شبکیه تشکیل نشده بود و احشا خیلی از این موش‌ها بیرون زده بود و در یکی از روستاهای اطراف خراسان زنان باردار زرشک خیلی مصرف می‌کردند و دیدند خیلی از بچه‌های آنها هم دچار عارضه‌ شدند.

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

زرشک در حاملگی , خوردن زرشک در حاملگی , زرشک حاملگی , خوردن زرشک در دوران حاملگی

از آنجایی که زرشک دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن و به خصوص پوست می باشد، مصرف آن در مدت زمانی نه چندان طولانی باعث می شود که پوست شما از جوشها پاک شده و به شادابی و شفافیت برسد که بهتر است برای اطمینان بیشتر این کار را خود در منزل انجام دهید و آن به این ترتیب است که: یک قاشق غذا خوری سرپر زرشک را داخل یک فنجان آب ریخته وبه مدت ۸ تا ۹ ساعت بگذارید تا کاملا خیس بخورد که البته این کاررا می توانید از شب قبل هم انجام دهید، سپس زرشکها را در داخل همان فنجان آب با پشت قاشق کاملا له کرده و از صافی رد کنید، آب آن را میل کرده وزرشکها را بر روی پوستتان بمالید و در آرامش بگذارید تا آب آنها کاملا جذب پوستتان شود و بعد با آب ولرم شستشو نمایید.

خوردن زرشک در دوران حاملگی

خوردن زرشک در غذا و به مقدار کم خطری ندارد، اما مصرف آب زرشک ممنوع است. زرشک تازه یا خشک، چاشنی محبوبی برای غذاهایی مانند زرشک‌پلو یا ته‌چین است که مصرف کم آن در بارداری هم بی‌خطر است. اگر در تابستان هوس یک لیوان آب زرشک خنک یا در پاییز هوس خوردن زرشک تازه کردید، حتماً خودتان را از خوردن آن منع و جایگزینی برایش پیدا کنید. زرشک حاوی ماده‌ای به نام بربرین است که می‌تواند باعث ایجاد انقباضات رحمی و سقط جنین شود. پس در بارداری، از خوردن بیش از حد زرشک، دم‌نوش زرشک، آب ‌زرشک و زرشک تازه با نمک حتماً خودداری کنید.

خواص و عوارض خوردن زرشک در حاملگی و تاثیر آن بر جنین

زرشک در حاملگی , خوردن زرشک در حاملگی , زرشک حاملگی , خوردن زرشک در دوران حاملگی

۱-زیاده روی در مصرف زرشک موجب نفخ می شود. ۲-کسانی که سرفه می‌کنند زرشک برای آنها مناسب نیست. اگر خواستند میل کنند همراه عسل استفاده شود. ۳-مصرف مقدر زیاد زرشک و یا ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست زیرا رحم را تحریک می کند و ممکن است باعث سقط جنین شود. ۴-میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود و جذب ویتامین B کافی در بدن را مشکل کند. ۵-عصاره زرشک که از برگ‌ها و پوست آن گرفته شده است، ممکن است در صورتی که زیاد مصرف شود مسمومیت ایجاد کند. ۶-دوز زیاد زرشک ممکن است موجب شوک، خونریزی بینی، تهوع، استفراغ، کاهش فشار خون، دشواری تنفس، کاهش ضربان قلب و آسیب بالقوه به کلیه شود. ۷-عصاره گیاهی زرشک را بدون نظارت پزشک نباید به کودکان بدهید. ۸-مصرف عصاره گیاهی زرشک در دوران بارداری و شیردهی نیز توصیه نمی‌شود. ۹-زرشک برای مصرف بلندمدت به علت خطر بالقوه مسمومیت توصیه نمی‌ شود و نظارت پزشکی لازم است. ۱۰-مصرف زیاد آب زرشک به صورت روزانه توصیه نمی شود مقدار گقته شده در طول ۲۴ ساعت کافی می باشد. ۱۱-میزان مصرف بالای این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود ، و جذب ویتامین B کافی در بدن را مشکل کند.

آب زرشک در حاملگی

ماده دی‌ئیدرواکسید بالمیتینیوم (DPH) Dihydropalimitinum hydroxide موجود در میوه زرشک دارای خاصیت ضد استروژنی است که باعث آتروفیه شدن آندومتر و سیر برگشتی غدد استرومائی و چروکیده شده آن می‌شود. این تغییرات باعث عدم تغذیه کامل جنین و اختلال در عملکرد رشد و نمو جنین می‌گردد. در ضمن بررسی‌های انجام شده بر روی مدل حیوانی مشخص نمود که تجویز kg/g 5/3 عصاره آبی میوه زرشک در موش‌های سوری‌نژاد Balb/c در روز‌های 7، 8 و 9 بارداری که برابر 3 ماهگی در انسان است، می‌تواند موجب توقف رشد جنین‌ها و بروز ناهنجاری در ستون مهره، دستگاه عصبی، چشم، صورت و دست‌ها گردد.  با توجه به این که زرشک در برخی از مناطق ایران از جمله شاهرود، سبزوار، بیرجند و دیگر نقاط ایران در تابستان‌ها به عنوان یک‌ نوشیدنی مفرح مصرف می‌شود، پیگیری اثرات میوه زرشک در یک مطالعه جامع انسانی در بارداری ضروری است و آگاهی جامعه پزشکی و مردم در مورد عوارض این میوه در بارداری حیاتی است تا بتوان با استفاده صحیح از آن، از عوارض احتمالی یاد شده جلوگیری نمود.

زرشک در حاملگی